2023 programm
3.2.2023 — 27.1.2024
Kväärime ära
2023. aasta näituse ja avaliku programmiga „Kväärime ära“ tõstetakse esile kõike, mis on voolav, erinev, tuvastamatu, kohatu, marginaalne ja ebamugav. Ameerika kultuuriteoreetik ja luuletaja Fred Moten on öelnud, et kõik normatiivne on tagajärg, vastus millelegi korrapäratule. Elades nn uues normaalsuses, mida on suuresti mõjutanud ülemaailmne pandeemia, sõda, tuumaoht, kliimakriisid ja taastärkav radikaalne rahvuslus, tundub olevat õige aeg võtta ette meie maailmavaate päris tõsine kväärimine. On aeg kasutada võimalust ja vabaneda normaalsuse mõistest, mis on õieti tulutu mõtteviis.
Urban Dictionary järgi seab väljend queer it up (kvääri ära) kahtluse alla heteronormatiivsuse ainuvõimu ning arutleb bioloogilise ja tunnetusliku soo ning seksuaalsuse sotsiaalsete ja kultuuriliste normide üle. Kuigi Kogo galerii lähtub selle väljendi algsest tähendusest, soovime seda laiendada ning käsitleda lisaks soo esitamisele või mitteesitamisele ka teisi meie elu olulisi aspekte, nagu sõprus, loodus, maagia, kunst ja läbikukkumine. Need toidavad meie näljaseid meeli ja sageli päästavad valla plahvatusliku pegasuse, täidavad vaimu empaatiaga, räägivad meie ühisest keerulisest minevikust ja muudavad arusaama meie kehast, nii et tekib voolav ja ühendatud olem.
Programmi juhatab sisse Balti kunstnike Anna Trelli, Cloe Jancise, Diāna Tamane ja Agnė Jokšė ühisnäitus „Tervitused ja mis iganes taastaks meie katkema kippuva suhte“, mille kuraator on Brigit Arop. Näitus käsitleb naiseliku sõpruse erinevaid tähendusi, mida kujundavad isiklikud kogemused, ideaalide ja tegelikkuse vaheline pinge, kultuuriline esindatus ning isiklikud ja ka sotsiaal-kultuurilised ootused. Siiraste suhete loomine on sageli sooliselt kallutatud: naisi peetakse alatuteks, mehi aga samas väärikateks ja ustavateks. Näitus vaatleb sõprust naiste vaatenurgast ja julgustab inimesi mõtlema sõprusest kui millestki mittesoolisest, millel on poliitiline potentsiaal muuta ühiskond empaatilisemaks ja egalitaarsemaks.
Järgmine näitus on samuti ühendatuse teemal. Eesti kunstniku Kristina Õlleki näitus uurib inimtegevuse mõjusid Läänemeres, eelkõige keskendub see sinivetikatele ja muutuvale mereökoloogiale. Läänemeri on paraku üks maailma saastatumaid meresid. Selle ökosüsteemi on mõjutanud intensiivne põllumajandus, ohtlikud ained, olme- ja tööstusjäätmed, mereprügi ja veealune müra. Läänemeri on poolsuletud ja aeglase veevahetusega, mistõttu on selle taastumisvõime suhteliselt piiratud. Õllek vaatleb Läänemere geoloogilisi ja keemilisi muutusi võimalikus tulevikus ja mineviku setetes mitmesaja miljoni aasta taguste settekivimite kaudu. Kunstnik loob ruumiinstallatsiooni lubjakivi, meresoola, sinivetikate, bioplasti ja muude orgaaniliste ja anorgaaniliste materjalidega.
Suvehooaeg algab Šelda Puķīte kureeritud maagilise näitusega, mis on üles ehitatud Keldi sõlme kujuliselt ja kus on esindatud Läti kunstnikud Elīna Vītola ja Sabīne Vernere ning Eesti kunstnik Darja Popolitova. Nagu loodust ja sooidentiteeti, on ka maagiat peetud osaks ohtlikust kaosest, mis jääb normatiividest väljapoole. Eelarvamuste tõttu on aga unustatud, et maagia kujutab endast vaimset sidet, kujutlusvõimet, katsetamist ja mängimist ning soovi kedagi või midagi kaitsta. Maagiat on läbi ajaloo naistega seostatud, olgu siis nende praktiliste teadmiste, spirituaalsuse või häbimärgistamise kaudu. Sama võib öelda ka looduse ja kunsti kohta. Need tunduvad oma mitmekesisuses abstraktsed, kontrollimatud ja seetõttu kahtlased. Kogo galeriis loovad kunstnikud ruumilise Keldi sõlme kunsti, looduse ja maagia kolmest spektrist, mis üheskoos moodustavad võimsad seinamaalingud. Need esitavad kunstnike arusaamu tänapäeva maailmast ning püüavad üheskoos luua just kui kaitseamuleti maailma tulevikule.
Pärast seesugust maagilist aktiveerimist muudetakse Kogo galerii tegevuskunstnike esinemisalaks, kus astub üles ühendus Baltic Drag King Collective, kes drag-kultuuri kaudu lammutab ja taasloob sooidentiteete, harides ühiskonda ja suurendades LGBTQ+-kogukonna nähtavust. Keskendutakse peamiselt mehelikkuse esitamisele, aga esindatud on ka naised, transsoolised ja mittebinaarsed identiteedid. Läti kunstniku Mētra Saberova kureeritud näitus koosneb foto- ja videomaterjalist, mis sisaldab ülevaadet Baltic Drag King Collective’i praegustest tegemistest ja selle liikmete kaastöid. Näitus tutvustab nii nende esinemiste ampluaad kui ka mitmekesiseid ja erisuguseid võtteid ning põhjuseid, miks tegutsetakse drag-maailmas, vaidlustades ja seades küsimuse alla soorollipõhine maailm.
Kogo sügisprogramm jätkub Ukraina kunstniku Alõna Kleitmani isikunäitusega. Kleitman esindab uut, tugevate Ukraina naiskunstnike põlvkonda. Oma töödes uurib ta seksuaalse emantsipatsiooni, vägivalla ja kaasaegse ühiskonna allakäigu teemasid. Ta vaatleb Ida-Euroopa identiteeti feministlikust ja isiklikust vaatenurgast ning kasutab meediumina peamiselt videot ja installatsiooni. Kleitman on sündinud 1991. aastal Ukrainas Harkivis. Alates 2009. aastast on ta osalenud näitustel nii Ukrainas kui ka mujal. 2011. aastal oli ta Viktor Pintšuki nimelise kunstiauhinna nominent ja Non Stop Media biennaali võitja. Kleitman on lavale toonud mitmeid kväär-etteasteid ja asutanud koostöös Nikita Kadani ja Bohdana Kosmõnaga kuraatorite rühma Wet Hole.
Programmi toetavad Eesti Kultuurkapital ja Tartu linn.
Täname Rebeka Põldsami sõna „kväär“ eest ja Piret Karrot Queer It Up eestikeelse versiooni „Kväärime ära“ eest.